لطفا قبل از اقدام به خرید ، جهت استعلام قیمت قطعی و موجودی تماس حاصل فرمایید :

۸۸۷۵۸۵۹۷ | ۸۸۷۵۸۶۹۹ | ۸۸۷۳۹۰۰۰

سبد خريد 0 سبد خريد 0
0 کالا

راهنمای خرید لوله تک لایه(لوله سفید)


تاریخ خبر : ۱۴۰۰/۰۵/۲۸ --- کد خبر ۵۱۳

لوله-و-اتصالات-تک-لایه

لوله تک لایه چیست؟

لوله تک لایه که به اسم‌های لوله پروپیلن و لوله تک لایه PP نیز شناخته می‌شود به منظور انتقال آب برای مصارف خانگی استفاده می‌شود. با توجه به رنگ سبزی که اولین لوله‌های تک لایه داشتند به آن‌ها لوله سبز هم می‌گفتند. همان طور که می‌دانید سرعت پیشرفت تکنولوژی همه فعالیت‌ها و صنایع را تحت تأثیر قرار داده است. یکی از صنایعی که در کشور ما بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، تولید انواع لوله است. پیشرفت تکنولوژی، تغییر و تحول خاصی را در صنعت تولید لوله ایجاد کرده، تا جایی که می‌توان لوله‌های تک لایه را جایگزین لوله‌های فلزی کرد. لوله های تک لایه دارای ویژگی هایی هستند که باعث ایجاد برتری آن ها نسبت به لوله های فلزی می شود. در این جا به بیان مهم ترین ویژگی های این گونه لوله ها می پردازیم.

لوله سفید چیست ؟

*نام دیگر لوله های تک لایه می باشد.

لوله سفید یا پلی پروپیلن جزء محصولات پلیمری هستند که با بهترین مواد اولیه ساخته شده و از جنس پلاستیک است. با ظهور مواد پلیمری، لوله های سفید آب پلاستیکی نیز جایگزین لوله های گالوانیزه، فولادی و مسی شده اند که با بالاترین استاندارهای کیفی روانه بازار شده اند. این لوله های سفید، لوله های سبک، مقاوم و از جنس پلاستیک هستند که از مواد پلی پروپیلن راندوم کوپلیمر ساخته شده اند. لوله سفید با نام های لوله سبز، لوله پلی پروپیلن، لوله تک لایه یا لوله pp در بازار ایران وجود دارد که ظاهر آنها شبیه پلاستیک عادی است.

در سال‌های گذشته لوله‌های آذین در رنگ‌های سبز و سفید ساخته می‌شد، اما رنگ سفید پر طرفدارتر بود و کاربرد بیش‌تری داشت. پس از مدتی استفاده از لوله‌های رنگ سبز آذین با آزمایشات و بررسی‌هایی که انجام دادند، متوجه شدند که مواد شیمیایی رنگ سبز لوله بر کیفیت آب آشامیدنی تأثیر می‌گذارد. بعد از آن شرکت آذین تنها بر تولید لوله‌های سفید متمرکز شد. 

کاربرد لوله و اتصالات تک لایه

لوله تک لایه پلی‌پروپیلن یا لوله سفید با توجه ویژگی ساخت و مواد اولیه ‌ای که دارند، برای ذخیره سازی و تصفیه منابع آبی گزینه بسیار مناسبی می‌باشد. لوله تک لایه PP جهت انتقال آب آشامیدنی بهداشتی برای ساختمان‌ها، مجتمع‌های مسکونی، اداری و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. لوله آذین سفید می‌تواند انشعابات آب مناطق مختلف شهری و همچنین تمامی روستاها را تشکیل دهد.

لوله و اتصالات تک لایه سفید در لوله کشی های آب آشامیدنی، تاسیسات تهویه مطبوع ساختمان ها، محیط های اسیدی و قلیایی، فاضلاب های صنعتی، سیستم های گرمایی خورشیدی، صنایع کشتی سازی و ... استفاده می شود.

مزایای لوله و اتصالات سفید تک لایه

لوله های تک لایه نسبت به پوسیدگی مقاوم هستند. هم چنین این گونه لوله ها در برابر عواملی که باعث ایجاد خوردگی می شوند، از خود مقاومت نشان می دهند. یکی از ویژگی های برجسته لوله های تک لایه وزن پایین این گونه لوله ها می باشد. پایین بودن وزن لوله ها شرایط لوله کشی آسان را فراهم می کند. این ویژگی برای لوله های ۵ لایه نیز صدق می کند. از دیگر ویژگی های لوله های تک لایه و ۵ لایه می توان به کاهش ضایعات لوله در هنگام استفاده از آن ها اشاره کرد.

این لوله با توجه به جنس و کیفیتی که دارد آب آشامیدنی را را با بهترین کیفیت و بدون کوچک‌ترین تغییر در طعم، بو و رنگ از لوله‌ها انتقال می‌دهد. لوله سفید پلی‌پروپیلن به پوسیدگی و زنگ زدگی دچار نمی‌شود. ماندگاری و عمر این لوله‌ها به بیشتر از پنجاه سال می‌رسد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که لوله آبرسان یا لوله آذین دارد تحمل شرایط قابلیت استفاده از آن در آبیاری با فشار زیاد است. این مدل از لوله‌ها می‌توانند در دماهای بین 21- تا 95+ مورد استفاده قرار بگیرند. لوله تک لایه PP به واسطه شکل ظاهری زیبا و رنگی خوبی که دارد نسبت به سایر لوله‌ها بیشتر مورد توجه پیمانکاران قرار می‌گیرد.

  • قابلیت استفاده در بازه دمایی ۲۱- تا ۹۵+ درجه سانتی گراد را دارا می باشند
  • داشتن ضایعات کم، از دیگر مزایا این محصول محسوب می شود
  • عدم رسوب گذاری و رشد جلبک، از مزایا این لوله ها محسوب می شود
  • لوله های پروپیلن عایق گرما و صدا مناسبی می باشند
  • همچنین در برابر مواد شیمیایی، پوسیدگی و زنگ زدگی مقاومت خوبی دارند
  • نصب این لوله ها راحت و حمل و نقل آن به سهولت انجام می گیرد
  • لوله های تک لایه اگر به خوبی نگهداری شوند، طول عمر بالای ۵۰ سال دارند
  • این محصول سازگاری خوبی با محیط زیست دارد
  • لوله تک لایه دارای سطحی صیقلی و صاف می باشد
  • لوله های تک لایه نسبت به سایر لوله ها قیمت مناسب تری دارند

نکات استفاده از لوله تک لایه (لوله سفید)

  1. با توجه به آن چه که در بالا اشاره شد، اگرچه لوله های تک لایه از مزیت هایی برخوردار هستند، اما بهتر است از آن ها برای لوله کشی آب گرم در زیر کار استفاده نشود. چرا که لوله بر اثر گرما منبسط شده و تغییر شکل می دهد. در این صورت نه تنها لوله آسیب می بیند، بلکه کف محل نصب نیز دچار آسیب دیدگی می شود.
  2. یکی از ویژگی های لوله های تک لایه ضریب انبساط بالای آن ها می باشد. این گونه لوله ها از قابلیت انبساط طولی بالایی برخوردار می باشند. در مقابل لوله های ۵ لایه دارای لایه آلومینیومی هستند و همین امر سبب می شود این گونه لوله ها از ضریب انبساط خیلی کمی برخوردار باشند. این گونه لوله ها در برابر فشار آب افزایش طول ندارند.
  3. نفوذ اکسیژن به داخل لوله ها باعث اکسید شدن لایه درونی لوله خواهد شد. لوله های تک لایه در برابر نفوذ اکسیژن مقاومت بالایی ندارند. برای بالا بردن مقاومت لوله های تک لایه در برابر عوامل ذکر شده باید آن ها را درون دیواره ساختمان قرار داده و یا از روکش بتنی برای آن ها استفاده کرد.
  4. از آن جایی که لوله های تک لایه از لایه درونی صیقلی شکل برخوردار هستند، کاهش فشار و دما در آن ها بسیار پایین می باشد. اما با این حال مقاومت لوله های ۵ لایه در برابر کاهش فشار و دما بیش تر می باشد. از این رو در شرایطی که کمیت فشار و دمای آب حائز اهمیت می باشد، بهتر است از لوله های ۵ لایه استفاده شود.
  5. انعطاف پذیری لوله های تک لایه کم بوده و برای تغییر مسیر لوله کشی باید از اتصالات اضافه استفاده شود. این در حالی است که لوله های ۵ لایه در مقایسه با لوله های تک لایه از انعطاف پذیری بیش تری برخوردار می باشند و همین امر نیاز آن ها به اتصالات را کاهش می دهد.
  6. یکی از مشکلات لوله های فلزی ایجاد سر و صدا در هنگام عبور آب از داخل آن ها می باشد. لوله های تک لایه یا سفید این مشکل را نداشته و میزان سر و صدا ناشی از انتقال آب در آن ها به حداقل رسیده است. همین امر سبب می شود این گونه لوله ها به عایق کاری نیاز نداشته باشند.

بهترین برندهای لوله و اتصالات تک لایه

لوله تک لایه و لوله سفید در صنعت تأسیسات ساختمان کاربرد بسیار زیادی دارد با وجود ویژگی‌های و مزیت‌های آن نظر بسیاری از پیمانکاران و سازندگان ساختمان را به خود جلب می‌کند. از این رو برندهای معتبری در حال تولید این لوله‌ها در مدل‌های متنوع هستند. از جمله برندهای معروفی که در این سال‌ها در زمینه تولید لوله آبرسان تک لایه فعالیت درخشانی داشته‌اند می‌توان به شرکت  آذین لوله سپاهان و یزدپلیمر اشاره کرد.

لوله آذین

لوله آذین در حال حاضر به عنوان یکی از بهترین انواع لوله‌های پلیمری در اندازه‌های مختلف تولید و روانه بازار می‌شود. با توجه به اینکه شرکت آذین در تولید این نوع در ایران سابقه درخشانی دارد، برای تولید لوله‌های خود از مواد پلیمری استاندارد استفاده می‌کند که برای انتقال آب در دماهای مختلف گزینه مناسبی هستند. این لوله‌ها در مقابل فشار آب و حرارت آب داغ، مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهند و از همه مهم‌تر هیچ گونه تغییری در کیفیت آبی که از این لوله‌ها انتقال می‌یابد، ایجاد نمی‌شود. 

لوله-آذین

با توجه به این که لوله‌های آذین سفید در برابر اشعه خورشید حساسیت زیادی دارند، باید از قرار دادن آن‌ها در معرض نور مستقیم آفتاب خودداری کنید. در غیر این صورت لوله به آسیب‌هایی مانند سستی و پوسیدگی دچار می‌شود. قیمت لوله تک لایه آذین بر اساس اندازه لوله، کیفیت مواد پلیمری برای تولید و برند مورد نظر تعیین می‌شود.

لوله‌ تک لایه آذین PP در مقابل انواع مواد الکترولیتی و سایر مواد شیمیایی، مقاومت می‌کند. مواد شیمیایی بسیار مضر هم نمی‌توانند به لوله‌های تک لایه آسیب وارد کنند؛ بنابراین می‌توان با اطمینان کامل از این لوله‌ها در کاربردهای صنعتی استفاده کرد. لوله‌های تک لایه در زمان انتقال جریان آب، بازدهی بیش‌تری دارد و دچار افت فشار نمی‌شوند.

از ویژگی های لوله و اتصالات آذین سپاهان می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • برای ساخت این مدل از لوله‌های تک لایه از بهترین مواد اولیه استفاده می‌کنند.
  • شرکت آذین از تاییدیه سازمان استاندارد ملی ایران برخوردار است.
  • این لوله‌ها بهترین گزینه برای استفاده آب داغ و سرد می‌باشند و همچنین می‌توانند دما بسیار بالا را تحمل کنند.
  • نور از این گونه لوله‌ها و اتصالات آن‌ها عبور نمی‌کند.
  • امکان جرم‌گیری، پوسیدگی و زنگ زدگی برای این لوله‌ها وجود ندارد.
  • این لوله‌ها در کوتاه‌ترین زمان و به ساده‌ترین شکل بر تاسیسات ساختمان نصب می‌شوند.

قیمت لوله‌های آذین با توجه به استانداردهایی که در خط تولید آن دیده می‌شود. به طور کلی با توجه به بررسی‌ها و آزمایش‌هایی انجام شده، برای لوله‌های آذین استاندارد ISIRI 63144-1 در نظر گرفته شده است. چرا که این لوله‌ها برای سیستم‌های لوله کشی آب سرد و داغ مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین قیمتی که برای این محصول تعیین می  شود در مقایسه با استانداردهای درجه 2 و 3 گران‌تر می‌باشد. بنابراین می‌توان گفت لوله‌های آذین نسبت به سایر مدل‌های لوله تک لایه بیشتر مورد توجه پیمانکاران و سازندگان تأسیسات ساختمان‌ها قرار می‌گیرند. استانداردهای لوله آذین با توجه به ویژگی و ابعاد بررسی می‌شوند. شرکت آذین همواره سعی داشته که با تولید بهترین نوع لوله تک لایه نسبت به سایر برندها در عرصه رقابت حرف اول را بزند و فروش خود را افزایش دهد. خرید لوله آذین در کنار انواع اتصالات آن می‌تواند از کاهش هزینه کلی کار را برای شما به همراه داشته باشد و شما خرید مقرون به صرفه‌ای نسبت به سایر خرید لوله‌های دیگر برندها خواهید داشت. همان طور که گفتیم در تولید لوله‌های آذین از بهترین مواد اولیه پلیمری استفاده می‌شود، به همین جهت در مقایسه با سایر لوله‌ها از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار می‌باشد.

تفاوت‌ لوله تک لایه و لوله پنج لایه

لوله تک لایه PP و لوله پنج لایه از نظر ضریب انبساط، میزان استحکام و مقاومت در مقابل عوامل طبیعی و پوسیدگی، تحمل فشار و دماهای مختلف، وزن سبک، مقدار انعطاف پذیری، نصب سریع و آسان، عایق گرما و صدا بودن و همچنین کاهش مواد اضافی و زاید با یکدیگر تفاوت دارند. همان طور که گفتیم لایه درونی لوله تک لایه پلی‌پروپیلن از جنس صیقلی و صافی برخوردار است. در نتیجه با کاهش پیدا کردن فشار و دما مقاومت آن هم تا حد زیادی کاهش می‌یابد. از طرفی لوله پنج لایه در مقایسه با نوع تک لایه آن در مقابل کم شدن فشار و دما، مقاومت بیشتر دارد، به همین دلیل در مکان و موقعیت‌هایی که معیار اصلی تحمل فشار و دمای محیط می‌باشد، توصیه می‌شود که لوله‌های پنج لایه مورد استفاده قرار بگیرند. ضریب انبساط طولی لوله آبرسان تک لایه نسبت به لوله پنج لایه با جنس آلومینیوم بسیار بیشتر است. لوله‌های پنج لایه به دلیل کاهش ضریب انبساط طولی توانایی کافی برای تحمل فشار آب بیش از اندازه را ندارند. زمانی که اکسیژن به داخل لوله‌ها نفوذ پیدا می‌کند، موجب اکسید شدن فضای داخلی آن‌ها می‌شود. با توجه به اینکه لوله‌های پنج لایه در مقایسه با لوله‌های تک لایه در مقابل نفوذ اکسیژن و تابش مستقیم نور آفتاب مقاومت بیش‌تری دارند و نمی‌گذارند که جلبک و رسوب در آن‌ها تشکیل شود، باید در زمان نصب لوله‌های تک لایه در سازمان برای محافظت از آن‌ها روکش بتنی استفاده شود. 

لوله‌های تک لایه و پنج لایه در مقابل خورندگی و پوسیدگی مقاومت یکسانی دارند. همچنین وزن بسیار سبک هر نوع لوله باعث می‌شود که راحت‌تر جابجا شوند. از آنجایی که لوله تک لایه PP با کاهش انعطاف پذیری همراه است، باید برای ایجاد تغییرات در لوله کشی از اتصالات دیگری استفاده کرد، اما انعطاف پذیری بیشتر لوله پنج لایه باعث شده برای نصب آن از اتصالات کم تری استفاده شود. (معرفی بهترین لوله های پنج لایه)

جهت خرید لوله و اتصالات تک لایه (سفید) به شماره 02188758699تماس حاصل فرمایید. همچنین برای مشاهده لیست قیمت و کاتالوگ محصولات آذین لوله سپاهان و یزد پلیمر به لینک های زیر مراجعه فرمایید :

لوله و اتصالات آذین سپاهان (آذین لوله)

لوله و اتصالات یزد پلیمر


 

ارسال نظر
نظرات تایید شده: 0 نظرات تایید نشده: 0
* نام شما:

ایمیل شما: (محرمانه)

تلفن شما: (محرمانه)

* پیام شما:
رتبه: بد            خوب

کد نمایش داده شده را تایپ نمایید:

تازه سازی
طراحی سایت با مهریاسان
window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){ dataLayer.push(arguments); } gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-99835259-2');