لطفا قبل از اقدام به خرید ، جهت استعلام قیمت قطعی و موجودی تماس حاصل فرمایید :

۸۸۷۵۸۵۹۷ | ۸۸۷۵۸۶۹۹ | ۸۸۷۳۹۰۰۰

سبد خريد 0 سبد خريد 0
0 کالا

استانداردهای لوله مانیسمان


تاریخ خبر : ۱۴۰۰/۰۳/۱۸ --- کد خبر ۴۹۸

اهمیت و مزیت لوله مانیسمان، بدون درز بودن آن است. این نوع از لوله‌ها در صنایع مختلفی کاربرد دارند و برای ساخت این لوله‌های بدون درز نیاز به استفاده از تکنولوژی و ترکیبات خاصی از مواد است. چون معمولا مواد مهمی از داخل این لوله‌ها عبور می‌کنند، استانداردهای لوله مانیسمان در نحوه ساخت و ابعاد آن‌ها اهمیت خاصی دارد. هر چه فشار محتویاتی که داخل لوله در جریان است بیشتر باشد، باید از لوله‌های مانیسمان با قطر بیشتر و مقاومت بیشتر استفاده نمود. در استانداردهای لوله مانیسمان، فاکتورهای دما، ابعاد، ضخامت و… اهمیت ویژه‌ای دارد. در این مقاله شما را با انواع استانداردهای لوله مانیسمان آشنا خواهیم کرد.

استاندارد API در لوله های مانیسمان

انجمن پتروشیمی آمریکا یک سازمان صنعتی خاص است که استانداردهای لوله فلزی و متریال های به کار رفته در صنعت نفت و گاز را توسعه داده و منتشر می کند. لوله های ارزیابی شده تحت استاندارد API، متریال و طراحی مشابه سایر صنایع و استانداردها را دارند. استاندارد API دقیق تر و سخت گیرانه تر از استانداردهای دیگر بوده و شامل الزامات تست بیشتری است و در جاهایی نیز با استانداردهای دیگر همپوشانی دارد.

دقت و ریسک ناپذیری از مهم‌ترین خصوصیات این نوع استاندراد است. استاندارد API 5L استانداردی است که در لوله‌های مانیسمان کاربرد دارد. این نوع استاندارد ابعاد مخصوص به خودش را ندارد، به استاندارد ASTM ارجاع می‌دهد و تمرکزش بر روی ابعاد خاصی نیست، بلکه سعی کرده که موارد ایمنی را تا حد ممکن و از نظر اقتصادی توجیه پذیر اعمال کند.

استانداردAPI 5L

استانداردAPI 5L معمولا در صنایع نفت و گاز استفاده می شود که این استاندارد مشابه S/SA 106 , S/SA 53 است. بعضی از رده های استاندارد API 5L با استاندارد A/SA 106 و A/SA 53 مطابقت دارد و تمامی الزامات آنها را برآورده می کند و بنابراین می تواند به جای آنها استفاده شود. اما استانداردهای A/SA 106 و A/SA 53 با همه ضوابط و معیارهای استاندارد API 5L همخوانی ندارند. همچنین استاندارد API 5L در ابتدا با استاندارد ISO 3183 هماهنگ بود و بعد از مدتی بنا به سیاست های بین المللی این دو استاندارد جداگانه منتشر شدند.
استاندارد API 5L جدول ابعادی مختص به خودش را ندارد و مشابه استاندارد ASTM برای ابعاد لوله مانیسمان مشتری را به استاندارد ASME B36.10 ارجاع می دهد. استاندارد API 5L محدودیت های ابعادی مشخصی را برای لوله های مانیسمان تعیین می کند در حالی که استاندارد ASTM در این زمینه مبهم است. لوله های مانیسمان مطابق استاندارد API 5L GRADE B تقاضای زیادی در بازار دارد که در جدول زیر درصد عناصر شیمیایی موجود در آن را آورده ایم:


استاندارد ASTM برای لوله های مانیسمان

استاندارد بین المللی ASTM استانداردهای آلیاژی را برای کاربردها و صنایع مختلف تعیین می کند و شامل 12000 استاندارد است. بیشتر از 100 استاندارد آن به لوله های مانیسمان، لوله های درزدار، اتصالات فلزی و فلنج ها مربوط است. استاندارد ASTM برخلاف بعضی از استانداردها بر بخش ها و کاربردهای خاصی از لوله های سیاه متمرکز نشده و طیف وسیعی از کاربردها را پوشش می دهد.

در بازار ایران استاندارد ASTM بیشتر برای شناسایی آلیاژ تشکیل دهنده استفاده می شود به مانند :

استاندارد ASTM A105 برای فلنج های جوشی ، شیرآلات فولادی و ...

استاندارد ASTM A106 برای لوله های مانیسمان

استاندراد ASTM A216 برای شیرآلات فولادی به روش ریخته گری

استاندراد ASTM A234 برای اتصالات مانیسمان 

و...

استاندارد ASTM A106

استاندارد ASTM A106ترکیب آلیاژی لوله های مانیسمان کربن استیل را برای سرویس های دما بالا پوشش می دهد. ترکیب آلیاژی این استاندارد برای لوله های مانیسمان مطابق جدول زیر است. در این بین ترکیب آلیاژی GRADE B به دلیل ویژگی های مناسب و قرار گرفتن بین دو GRADE A و GRADE C در بین مشتریان لوله های مانیسمان محبوب تر است.


استاندارد ASTM A53

استاندارد ASME SA53) ASTM A53) مشخصات فنی و آلیاژی لوله های فولادی مانیسمان و لوله های فولادی درزدار و لوله گالوانیزه گرم را از سایز 1/8 اینچ تا 26 اینچ را پوشش می دهد. این استاندارد برای کاربردهای معمولی انتقال بخار، آب، گاز و هوا قابل قبول است. استاندارد A 53 در سه نوع E ,F ,S و دو درجه A ,B ارائه شده است که نوع S مربوط به لوله های مانیسمان بدون درز است و درجه B آن متداولتر بوده و به همراه ASTM A106B در لوله های مانیسمان استفاده می شود.

علاوه بر موارد گفته شده برای لوله های بدون درز کربن استیل ، استاندارد ASTM A333 برای لوله های مانیسمان کربن استیل و کاربردهای دما پایین و استاندارد ASTM A335 برای فولادهای آلیاژی آهنی به کار رفته در سرویس های دما بالا استفاده می شود. در گروه لوله های استنلس استیل، استانداردASTM A312 برای لوله های مانیسمان استنلس استیل آستنیتی، ASTM A790 برای لوله های مانیسمان استنلس استیل آهنی/ آستنیتی استفاده می شود.


 استاندارد ASME در لوله های مانیسمان

انجمن مهندسان مکانیک آمریکا در سال 1880 اقدام به انتشار استاندارد ابزارها و ماشین های صنعتی تحت عنوان ASME کرد و  این استاندارد به عنوان نیروی محرکه ای به منظور بهبود ایمنی در دیگ های بخار و مخازن تحت فشار در صنایع مختلف شناخته شد. از آنجایی که کاربرد یک لوله مانیسمان یا لوله درزدار توامان با استفاده از مخازن تحت فشار است، استانداردهای ASME طیف گسترده ای از کاربردهای لوله فلزی را در بسیاری از صنایع همانند استاندارد ASTM پوشش می دهد. در واقع استانداردهای ASME و ASTM در بیشتر موارد یکسان هستند. هر گاه استاندارد لوله ای را می بینید که با هر دو حرف “A” و “SA” بیان شده است (به عنوان مثال A/SA 333) بدین معنی است که متریال و ابعاد آن مطابق با هر دو استاندارد ASTM و ASME می باشد.

استاندارد ASME B36.10

استاندارد ASME B36.10 استاندارد ابعادی و وزنی لوله های مانیسمان کربن استیل را برای دما و فشارهای بالا و پایین نشان می دهد. استاندارد ابعادی بیان شده برای لوله هایی است که متریال آن مطابق استاندارد ASTM می باشد. سایز لوله های مانیسمان با سایز نامی یا NPS آنها مشخص می شود. این استاندارد برای هر سایز نامی(NPS 1/8 تا NPS 80)، ضخامت دیواره(SCHEDULE 5 تا XXS) و وزن واحد طول مختلفی را مشخص می کند که طراح بایستی برحسب فشار کاری سیستم ضخامت لوله را محاسبه کرده و لوله مورد نیاز خود را از جداول این استاندارد انتخاب کند.

استاندارد ASME B36.19

استاندارد ASME B36.19 نیز استاندارد ابعادی و وزنی لوله های مانیسمان استنلس استیل برای کاربردهای دما پایین و بالا را پوشش می دهد. حرف s کنار رده لوله ها نشان دهنده ی مطابقت استاندارد ابعادی با لوله های استنلس استیل است.
نکته : مطابق استاندارد ASME B1.20.1 رده های 5s و 10s مجاز به رزوه کاری نمی باشند.


 استاندارد ANSI در لوله های مانیسمان

انجمن استانداردهای بین المللی آمریکا در سال 1916 و به منظور جمع آوری استانداردهای صنایع گوناگون و توسعه استانداردهای تایید شده در آمریکا بنا نهاده شد. ANSI به سازمانهای مشابه در دیگر کشورها پیوست تا سازمان بین المللی برای استاندارد گذاری را تشکیل دهد. این سازمان استانداردهای پذیرفته شده صاحبان صنایع در سراسر جهان را منتشر می کند. استاندارد ANSI همچنین به عنوان یک موسسه اعتبار دهنده عمل می کند که استانداردهای توسعه یافته توسط سازمان های مختلف برای تصویب در سراسر جهان را تایید می کند.
بیشتر استانداردهای ASTM و ASME و استانداردهای دیگر توسط استاندارد ANSI تایید شده و به عنوان استانداردهای متداول پذیرفته شده است. به عنوان مثال بخش B16 از استاندارد ASME  شامل استاندارد فلنج ها(برای مثال ASME B16.5) ، شیرها(برای مثال ASME B16.34)، اتصالات(برای مثال ASME B16.9) و گسکت(برای مثال ASME B16.20) است. این استاندارد ابتدا توسط ASME توسعه داده و سپس توسط موسسه بین المللی ANSI تایید شد. تلاش های استاندارد ANSI به باز شدن بازارهای بین المللی برای تولید کنندگان و تامین کنندگان لوله های مانیسمان و لوله های درزدار کمک کرده است زیرا نقش این استاندارد به منظور توسعه و پذیرش استانداردهای مشترک پذیرفته شده در سطح بین المللی کاملا روشن است.


استاندارد DIN در لوله های مانیسمان

استاندارد DIN نتیجه ی کار ملی، اروپایی و بین المللی است. هر فرد می تواند پیشنهادی برای استاندارد جدید بدهد و پس از پذیرفته شدن آن، استاندارد مورد نظر بر طبق رویه ها و استانداردهایی کمیته استاندارد DIN یا کمیته های دیگر پیش برده می شود. تمامی صاحبان صنایع، تولید کنندگان، مشتریان و موسسات تحقیقاتی می تواند در این فرآیند شرکت کنند و متخصصانی را برای ارائه پیشنهاد به مجموعه های استاندارد DIN بفرستند.

استاندارد DIN 2448

استاندارد DIN 2448 به منظور استاندارد ابعادی و وزنی لوله های فولادی بدون درز اعمال می شود که الزامات فنی استانداردهای DIN 1629 ، DIN 17172 ، DIN 17175 را نیز به همراه دارد. جدول زیر استاندارد ابعادی DIN 2448 را برای لوله های مانیسمان از سایز 8/1 اینچ تا 24 اینچ نشان می دهد.


 

خرید لوله و اتصالات مانیسمان

فروش لوله و اتصالات مانیسمان با استانداردهای معتبر بین المللی در سایت ساختمان . شما می توانید در کنار مشاهده لیست قیمت به روز لوله های مانیسمان به مشخصات فنی و استاندارد مختص پروژه خود متمرکز شده و کمتر درگیر جزئیات دیگر شوید.


 

ارسال نظر
نظرات تایید شده: 0 نظرات تایید نشده: 0
* نام شما:

ایمیل شما: (محرمانه)

تلفن شما: (محرمانه)

* پیام شما:
رتبه: بد            خوب

کد نمایش داده شده را تایپ نمایید:

تازه سازی
طراحی سایت با مهریاسان
window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){ dataLayer.push(arguments); } gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-99835259-2');