لطفا قبل از اقدام به خرید ، جهت استعلام قیمت قطعی و موجودی تماس حاصل فرمایید :

۸۸۷۵۸۵۹۷ | ۸۸۷۵۸۶۹۹ | ۸۸۷۳۹۰۰۰

سبد خريد 0 سبد خريد 0
0 کالا

آموزش اجرای لوله و اتصالات پنج لایه-سوپرپایپ و نیوپایپ


تاریخ خبر : ۱۴۰۰/۱۲/۰۸ --- کد خبر ۵۲۵

آموزش اجرای لوله 5 لایه

چه اتفاقی می‌افتاد اگر از ترکیب فلز و پلیمر برای لوله‌کشی ساختمان‌ها استفاده می‌شد؟ ایده هیجان‌انگیزی به‌نظر می‌رسد؛ این‌طور نیست؟ این ایده همان چیزی بود که لوله‌کشی ساختمان‌ها را دگرگون کرد و از رهگذر آن لوله کشی پنج لایه متولد شد.
در گذشته عموما از لوله‌های فلزی و پلیمری برای لوله‌کشی ساختمان‌ها استفاده می‌شد. اما هر کدام این‌ها معایب خاص خود را داشتند: لوله‌های پلیمری نمی‌توانستند دمای بالا را تاب بیاورند و در نتیجه، برای لوله‌کشی آب گرم مناسب نبودند؛ لوله‌های فلزی هم وزن بسیار بالایی داشتند و نصبشان زمان‌بر بود.
لوله‌های پنج‌لایه، لوله‌هایی هستند که از ترکیب لایه‌های مختلف پلیمر و فلز ساخته می‌شوند و طراحی آن‌ها به‌گونه‌ای است که لایه‌ای از آلومینیوم توسط دو لایه از پلیمر احاطه می‌شود. از این طریق، مشکل عدم تحمل دمای بالا در پلیمر و وزن سنگین فلزات حل می‌شود و لوله‌ها هم از استحکام بیشتری برخوردار خواهند شد.

بهتر است بدانید که، لوله های پنج لایه دارای ویژگی های قابل توجه ای هستند، از جمله:

-قابلیت عدم نفوذ پذیری
-مقاومت در برابر زنگ زدگی
-عدم خوردگی توسط مواد اسیدی
-قابلیت استفاده در انتقال آب با دمای بالا
-قابلیت انعطاف پذیری
-نصب بسیار راحت
-سبکی و حمل آسان
-قیمت مناسب
-زیبایی
از این رو امروزه استفاده از این لوله در سیستم لوله کشی ساختمانی بسیار رواج پیدا کرده است.

از لوله های پنج لایه به دلیل مقاومت بالای آنها در برابر دمای بسیار بالا و حتی دائمی و همچنین به دلیل توانایی در انتقال گرما به شکل یک نواخت در سیستم گرمایش از کف در ساختمان استفاده می شود.

همانطور که در مقاله لوله کشی آب با لوله های 5 لایه گفتیم، عدم نفوذ پذیری لوله های پنج لایه در برابر اکسیژن و همچنین عمر طولانی آن سبب شده که به عنوان لوله بهداشتی آب سرد و گرم مورد استفاده قرار بگیرد.

حتی به علت دارا بودن خاصیت جوش لب به لب قابلیت تحمل فشار زیاد را دارد و از این رو در لوله کشی گاز از آن استفاده می شود.

لوله های پنج لایه آنقدر در برابر خوردگی و رسوب و همین طور نفوذ مواد اسیدی قوی هستند، که می توان آنها را در سیستم لوله کشی آزمایشگاه ها و حتی کارخانجات مواد شیمیایی به کار برد.

از لوله های پنج لایه در لوله کشی ساختمان به شکل های لوله کشی آب به روش کلکتوری، لوله کشی توکار آب ساختمان و لوله کشی آب گرم و سرد زیر سقفی استفاده می شود.

لازم به ذکر است که برای اجرای لوله کشی رعایت چند فاکتور بسیار مهم است از جمله:

-لوله ها باید صاف و سالم باشند.
-رعایت فاصله بین لوله ها به منظور دسترسی به فضای کافی برای امر تعمیر و عایق کاری را مد نظر قرار دهید.
-اگر لوله را به شکل افقی نصب می کنید، سعی کنید دارای شیب یک نواخت باشد.

1- برش لوله پنج لایه

آموزش اجرای لوله 5 لایه

برای اجرای لوله کشی 5 لایه به سایز و اندازه‌های مختلفی از لوله نیاز داریم. برش لوله‌های ۵ لایه برای رول‌های سایز ۱۶ تا ۳۲ میلیمتر بوسیله قیچی مخصوص و برای بقیه سایزها (۴۰ و ۵۰ و ۶۳ میلیمتر) از دستگاه لوله بر استفاده می شود. سطح لوله با قرارگیری اصولی بین قیچی مخصوص بصورت کاملا صاف برش داده می‌شود.

2- خم کردن لوله 5 لایه

آموزش اجرای لوله 5 لایه

در این مرحله لوله 5 لایه با سه روش خم کردن با دست، خم کردن لوله با فنر مخصوص و در نهایت خم کردن لوله با دستگاه خم کن وابسته به قطر و سایز لوله‌ها انجام می‌شود. سایز‌های پایین لوله با دست و قرارگیری دو انگشت شصت در محل میانه لوله و سایز متوسط با فنر و سایز‌های بین 16 الی 32 میلمیتر با دستگاه مخصوص خم می‌شوند.

3- کالیبراسیون لوله 5لایه

برای ارتباط اصولی و مناسب بین لوله و اتصالات ۵ لایه، نصب صحیح لوله روی اتصالات ضرورت دارددر این حالت کالیبر کردن لوله 5 لایه برای برگشت مجدد لوله خارج شده از حالت در زمان برش با قیچی و برقراری شرایط مناسب برای ورود اورینگ‌ها امری الزامی بوده و اجرای لوله کشی پنج لایه بدون آن مجاز نمی‌باشد.

برای کالیبر نمودن لوله ۵ لایه ابتدا ابزار تنظیم را با آب آغشته و سپس وارد لوله و در جهت عقربه ساعت چرخانده می‌شود. پس از انجام این کار سطح مقطع لوله، کاملا به شکل دایره در آمده و توسط تیغه ابزار تنظیم صاف و همزمان پخ ۴۵ درجه (اصول تعیین شده در ساختمان) در داخل لوله ایجاد می‌شود.

4- نصب اتصالات لوله 5 لایه

در این بخش ارتباط بین لوله 5 لایه و اتصالات آن با استفاد از تجهیزات اصولی در سه روش اتصالات کوپلی، اتصالات پرسی و اتصالات دنده ای به صورت زیر انجام می‌شود.

اتصالات کوپلی

ارتباط لوله پنج لایه با اتصالات کوپلی در لوله کشی پنج لایه ساختمان ، ابتدا باید مهره را روی لوله وارد کرده و پس ازکالیبر نمودن لوله مطابق اصول تعیین شده، حلقه برنجی روی لوله وارد شود.

اتصالات پرسی

در اتصالات پرسی در لوله کشی 5 لایه به علت یکپارچه بودن ماسوره و اتصال، دو ارُینگ روی ماسوره پس از پرس نمودن، عمل آب بندی را انجام می دهند.

اتصالات دنده‌ای یا رزوه‌ای

در صورت استفاده از اتصالات دنده ای نیوپایپ در لوله کشی پنج لایه ساختمان ، ابتدا مهره روی لوله قرار گرفته و سپس لوله را کالیبره کرده و پس از آن حلقه ماسوره را وارد لوله می‌کنیم.

اجرای لوله کشی پنج لایه با دستگاه پرس شارژی – هیدرولیکی

 این دستگاه تنها در مرحله پرس کردن اتصالات لوله کشی پنج لایه ساختمان موارد استفاده قرار می‌گیرد. رعایت اصول نگهداری و استفاده از این دستگاه نمونه‌ای از اصول تعیین شده برای لوله کشی 5 لایه در ساختمان است.

در نهایت توجه به اینکه لوله کشی پنج لایه ساختمان از سری لوله کشی‌های کاملا تخصصی بوده و انجام اصولی آن مستلزم رعایت دقیق اصول تعیین شده برای این کار است. بنابراین سپردن اجرای لوله کشی 5 لایه به افراد متخصص در این زمینه یک اقدام کاربردی و مطلوب در راستای اجرای اصولی این روش لوله کشی است.

نکته اجرایی در سیستم لوله کشی پنج لایه

رعایت اصل اجرای سیستم لوله کشی 5 لایه در نوع کلکتوری و انشعابی از نکات مهم استفاده از این سبک لوله کشی آب در ساختمان است. سیستم انشعابی و کلکتوری با دو ساختار متفاوت در لوله کشی 5 لایه برای مصارف کاربردی متفاوت همراه هستند. در حالت کلی لوله کشی 5 لایه کاملا تخصصی بوده نیاز به مهارت نقشه خوانی لوله کشی ساختمان برای اجرای آن کاملا حس می‌شود.


جهت خرید لوله و اتصالات 5 لایه با کارشناسان ساختمان تماس حاصل فرمایید .

خرید لوله و اتصالات سوپرپایپ

خرید لوله و اتصالات نیوپایپ


 

ارسال نظر
نظرات تایید شده: 0 نظرات تایید نشده: 0
* نام شما:

ایمیل شما: (محرمانه)

تلفن شما: (محرمانه)

* پیام شما:
رتبه: بد            خوب

کد نمایش داده شده را تایپ نمایید:

تازه سازی
طراحی سایت با مهریاسان
window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){ dataLayer.push(arguments); } gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-99835259-2');