لطفا قبل از اقدام به خرید ، جهت استعلام قیمت قطعی و موجودی تماس حاصل فرمایید :

۸۸۷۵۸۵۹۷ | ۸۸۷۵۸۶۹۹ | ۸۸۷۳۹۰۰۰

سبد خريد 0 سبد خريد 0
0 کالا

لوله گالوانیزه چیست


تاریخ خبر : ۱۴۰۰/۰۵/۱۹ --- کد خبر ۵۱۱

لوله گالوانیزه Galvanized tube به لوله‌هایی گفته می‌شود که توسط لایه‌ای محافظ از جنس روی پوشش داده می‌شوند و در برابر عوامل محیطی و همچنین رطوبت و زنگ زدگی مقاومت پیدا می‌کنند. این لوله‌ها به دلیل داشتن روکش در برابر آب و رطوبت مقاوم هستند و از آن‌ها بیشتر برای انتقال آب استفاده می‌شد.

جالب است بدانید که تاریخچه تولید فلزات گالوانیزه به سال 1837 باز می‌گردد. اولین نمونه شناخته شده از آهن گالوانیزه در قرن 17 و بر روی یک ذره در کشورهندی مشاهده شد. در اوایل قرن 20 این فرآیند به عنوان جایگزین مناسبی برای استفاده از لوله‌های چدنی و سربی در لوله‌کشی‌های آب سرد در نظر گرفته شد. هر چقدر ضخامت لایه گالوانیزه فلز روی در سطح لوله بیشتر باشد، دوام و مقاومت لوله گالوانیزه نیز بیشتر خواهد بود. از طرف دیگر برخی لوله‌ها هم از داخل و هم از بیرون گالوانیزه می‌شوند و این موضوع می‌تواند دوام این لوله‌ها را بسیار بیشتر کند و تا 70 سال افزایش دهد.

لوله‌های فولادی گالوانیزه ظاهری خاکستری رنگ دارند. یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های این لوله‌ها این است که آهنربا را به خود جذب می‌کنند، در حالی که لوله‌های سربی توسط آهنربا جذب نمی‌شوند. سطح این لوله‌ها ممکن است پس از چند سال استفاده مدام آسیب ببیند و در این صورت مشکلاتی را به بار خواهد آورد. مهم‌ترین مشکلی که بعد از تخریب روکش سطح لوله ایجاد می‌شود، مربوط به ضعیف شدن فشار آب و همچنین تغییر رنگ و مزه آب است.

لوله‌های گالوانیزه مقاومت زیادی در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارند، اما این موضوع به این معنا نیست که این لوله‌ها به هیچ عنوان زنگ نمی‌زنند. فلز روی خود ممکن است بعد از چندین سال استفاده و قرار گرفتن در شرایط نامساعد زنگ بزند. گالوانیزه کردن یک لوله کمک می‌کند که عمر لوله تا چند سال بیشتر شود و بعد از مدت زمان طولانی‌تر شروع به زنگ زدن کند.

فلز روی که به عنوان پوشش گالوانیزه روی سطح و داخل این لوله‌ها استفاده می‌شود، تمایل زیادی به واکنش دادن با مواد معدنی موجود در آب دارد. این امر موجب ایجاد جرم در داخل لوله می‌گردد و ممکن است پس از مدتی جریان آب ضعیف شود و این موضوع نشان دهنده اهمیت مراقبت از لوله‌ها پس از نصب است. به منظور جلوگیری از اکسید شدن لوله فلزی گالوانیزه و محافظت از آن، لازم است که یک متخصص پس از مدتی اقدام به تمیز کردن داخل لوله کند. برای این کار معمولاً از ترکیب مقداری آب داغ به همراه مایع ظرفشویی و سرکه استفاده می‌شود. به طور معمول عمر مفید لوله آب گالوانیزه اگر در شرایطی مناسب استفاده شود می‌تواند از 50 تا 70 سال باشد و پس از آن لازم است لوله دوباره طی فرآیند گالوانیزاسیون قرار بگیرد یا تعویض شود.


لوله‌ها انواع متفاوتی دارند و یکی از محبوب‌ترین انواع آن‌ها، لوله‌ گالوانیزه است. انتخاب لوله مناسب در شرایط متفاوت لوله‌کشی، تأثیر مهمی بر نتیجه کار دارد و می‌تواند روی دوام، کیفیت نهایی و همچنین نوع نگهداری لوله تأثیر بگذارد. لوله گالوانیزه به لوله‌هایی گفته می‌شود که طی فرآیند گالوانیزاسیون قرار می‌گیرند و برای شرایطی خاص آماده می‌شوند.


انواع لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه گرم : فرآیندی که لوله آهنی گالوانیزه تولید می‌شود، اشاره دارد. برای تولید لوله گالوانیزه لوله آهنی در استخری از فلز روی فرو برده می‌شود. سپس فلز مذاب روی با آهن واکنش نشان می‌دهد و یک لایه آلیاژ روی، برروی لوله آهنی گالوانیزه ایجاد می‌شود. لوله گالوانیزه گرم آبکاری یکنواختی دارد و لایه ضخیم‌تری از فلز روی را در سطح لوله ایجاد می‌کند و از طرف دیگر با استفاده از این روش عمر لوله بیشتر خواهد شد. رنگ لوله گالوانیزه گرم سفید نقره‌ای است و سطحی براق دارد.

لوله گالوانیزه سرد : لوله گالوانیزه سرد یا الکتروگالوانیزه نوعی فرآیند متفاوت از گالوانیزاسیون است. مقدار گالوانیزه در این روش بسیار کمتر از روش گرم است و فقط شامل 10 تا 50 گرم در هر متر مربع می‌شود. مقاومت و دوام لوله‌هایی که به روش گالوانیزه سرد تولید می‌شوند، بسیار کمتر است و معمولاً شرکت‌های کوچک با تجهیزات قدیمی از این فرآیند گالوانیزاسیون استفاده می‌کنند. قیمت لوله فلزی گالوانیزه سرد به طور معمول بسیار کمتر از لوله گالوانیزه گرم است و این موضوع موجب می‌شود تا برخی از افراد از این لوله‌ها استفاده کنند. لوله‌های گالوانیزه سرد سطحی صاف‎تر نسبت به انواع گالوانیزه گرم دارند، این لوله‌ها معمولاً به رنگ زرد یا سبز هستند و ممکن است با رنگ‌های دیگری مثل سفید مایل به آبی نیز دیده شوند. معمولاً لایه گالوانیزه ایجاد شده روی لوله نازک است و این موضوع روی کیفیت این لوله‌ها بسیار مؤثر است. در انتها بعد از اینکه لوله به این سوال ذهنی خود که گالوانیزه سرد چیست پاسخ دادید، لازم است بدانید که استفاده از این لوله‌ها در ساختمان‌های تازه ساخت ممنوع است.


کاربرد لوله گالوانیزه

لوله‌های گالوانیزه یکی از رایج‌ترین انواع لوله‌ها برای ساخت پروژه‌های بزرگ ساختمانی هستند و برای انتقال فاضلاب شهری و آبیاری مزارع به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند. جالب است بدانید که تا قبل از سال 1970 از لوله فلزی گالوانیزه برای انتقال آب آشامیدنی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما به مرور این لوله‌ها استفاده‌های متفاوت‌تری پیدا کردند. لوله‌های درزدار گالوانیزه در برابر سایش و ضربه نیز مقاومت بالایی دارند. پوشش روی سطح این لوله‌ها تا میزان زیادی موجب افزایش استحکام لوله می‌گردد. این موضوع به خصوص در مورد لوله‌های گالوانیزه گرم بسیار صادق است و آسیب پذیری این لوله‌ها را بسیار کمتر می‌سازد. لوله‌های گالوانیزه مقاومت زیادی در برای آتش‌ سوزی و حرارت دارند و از همین رو گزینه خوبی برای انتقال آب در آتش‌نشانی‌ها هستند. موارد استفاده از لوله و اتصالات گالوانیزه :

✅ تصفیه خانه‌ها
✅ دکل‌های مخابراتی
✅ کشاورزی
✅ گارد ریل‌های جاده
✅ تهویه ساختمان
✅ تیر برق
✅ حصار کشی
✅ گلخانه

همچنین از لوله های گالوانیزه در مواردی همچون ساخت انواع ستون ، ساخت انواع نرده، ساخت انواع ریل، ساخت انواع داربست، ساخت نرده‌های محافظ گلخانه نیز استفاده می شود.

داربست-با-لوله

اجرای داربست با استفاده از لوله‌های گالوانیزه.


لوله‌های گالوانیزه در گلخانه برای انتقال جریان آب و نرده‌های محافظ سقف و ستون استفاده می‌شوند.

از نکات اجرایی لوله و اتصالات گالوانیزه میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

❌ نکته یک: برای اتصال لوله‌های گالوانیزه نباید از جوش استفاده کرد زیرا این کار موجب ایجاد گازی سمی می‌شود و می‌توانند صدماتی جدی به لوله وارد کند.
❌ نکته دو: برای اتصال این لوله‌ها باید حتماً از اتصالات دنده‌ای مخصوص لوله‌های گالوانیزه استفاده شود.
❌ نکته سه: بزرگ‌ترین نقاط ضعف لوله‌های گالوانیزه حساس بودن این لوله‌ها نسبت به مواد اسیدی است و این مواد می‌توانند پوشش گالوانیزه روی لوله را از بین بروند. بهتر است از این لوله‌ها بیشتر در محیط‌های ملایم و برای انتقال مواد خنثی استفاده شود.


تفاوت لوله گالوانیزه با سایر لوله های فولادی(درزدار و مانیسمان)

لوله‌های فولادی و لوله فلزی گالوانیزه دو نوع متداول از لوله‌های مورد استفاده برای حمل مایعات و گازها هستند، ضمن شباهت‌هایی که با هم دارند، بسیار با هم متفاوت هستند. به طور معمول هر دوی این لوله‌ها از فولاد تهیه می‌شوند، اما لوله‌های گالوانیزه طی فرآیند گالوانیزاسیون قرار می‌گیرند و سطح لوله به وسیله فلز روی پوشش داده می‌شود. لوله‌های گالوانیزه معمولاً گران‌تر از لوله‌های فولادی هستند که فرایند گالوانیزه شدن را طی نکرده‌اند. لوله‌های فولادی معمولاً راحت‌تر از لوله‌های گالوانیزه آسیب می‌بینند و فرسوده می‌شوند. از طرفی لوله‌های فولادی برای انتقال گاز مناسب‌تر هستند و لوله‌های گالوانیزه بیشتر برای انتقال مایعات کاربرد دارند. لوله‌های درزدار گالوانیزه به دلیل وجود درز و جوش برای انتقال گاز مناسب نیستند و بهتر است برای این کار حتماً از انواع لوله بدون درز یا مانیسمان استفاده شود. به علاوه هزینه اتصالات گالوانیزه و فرآیند ساخت این لوله‌ها نسبت به لوله‌های فولادی بیشتر است.

تفاوت های لوله مانیسمان و لوله گالوانیزه(مطالعه بیشتر)


قیمت لوله گالوانیزه

به طور معمول برای ساخت لوله‌های گالوانیزه از لوله‌های فولادی و آهنی استفاده می‌شود که این موضوع می‌تواند روی قیمت لوله گالوانیزه تأثیر بگذارد. از طرف دیگر نوع فرآیند گالوانیزاسیون برای گالوانیزه کردن لوله عامل مهم دیگری است که بر هزینه ساخت لوله تأثیر دارد. توجه داشته باشید که ضخامت لوله نیز بر قیمت آن موثر است، برای مثال قیمت لوله گالوانیزه 8 اینچ با لوله‌ای که ضخامت کمتری دارد، متفاوت است.

شما میتوانید جهت خرید لوله و اتصالات گالوانیزه با شماره 02188758699تماس گرفته و یا برای مشاهده کاتالوگ و لیست قیمت به لینک زیر مراجعه فرمایید :

خرید لوله و اتصالات گالوانیزه


 

ارسال نظر
نظرات تایید شده: 0 نظرات تایید نشده: 0
* نام شما:

ایمیل شما: (محرمانه)

تلفن شما: (محرمانه)

* پیام شما:
رتبه: بد            خوب

کد نمایش داده شده را تایپ نمایید:

تازه سازی
طراحی سایت با مهریاسان
window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){ dataLayer.push(arguments); } gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-99835259-2');