لطفا قبل از اقدام به خرید ، جهت استعلام قیمت قطعی و موجودی تماس حاصل فرمایید :

۸۸۷۵۸۵۹۷ | ۸۸۷۵۸۶۹۹ | ۸۸۷۳۹۰۰۰

سبد خريد 0 سبد خريد 0
0 کالا

راهنمای خرید لوله پلیکا


تاریخ خبر : ۱۴۰۰/۰۶/۰۲ --- کد خبر ۵۱۵

جدول وزن و ضخامت لوله های پلیکا PVC

لوله پلیکا در واقع همان لوله U-PVC است که اولین تولیدکننده این لوله ، پلیکا نام داشت و به همین نام در ایران شناخته شد و عامه مردم نام پلیکا را برای لوله های U-PVC خاکستری رنگ انتخاب کردند و نام پلیکا بر روی این جنس لوله ماند. لوله پلیکا تمامی خواص مواد U-PVC را دارد و به سختی صدمه می بیند و عمر طولانی دارد . این نوع لوله زنگ نمی زند و پوسیده نمی شود . به همین جهت لوله PVC در سیستم های آبی ، سیم کشی زیرزمینی و خطوط فاضلاب کاربرد فراوانی دارد . U-PVC پس از پلی اتیلن یکی از پر مصرف ترین مواد پلیمری است .

تاریخچه لوله و اتصالات پلیکا

در دهه 1920 ، دانشمند لاستیک Waldo Semon توسط شرکت BFGoodrich استخدام شد تا یک لاستیک مصنوعی را برای جایگزینی لاستیک های طبیعی که به طور پرهزینه ای تولید می شود ، استخدام کند. آزمایشات وی سرانجام پلی وینیل کلرید تولید کرد. اگرچه تولید کنندگان محصولات از PVC به روش های مختلفی - در کفه های کفش ، توپ های گلف ، و کت های بارانی ، به صورت موردی استفاده کردند - اما کاربرد آن در جنگ جهانی دوم افزایش چشمگیری داشت. معلوم شد PVC جایگزینی عالی برای عایق لاستیکی در سیم کشی است و در کشتی های نظامی ایالات متحده بسیار مورد استفاده قرار گرفت. پس از سال 1945 ، استفاده ازآن در زمان صلح خیلی شدت گرفت. PVC (پلی ونیل کلراید ) اولین بار درآلمان تولید گردید . این لوله ها از درصد بالایی ( مثلاً 90 درصد ) از پلیمر پی وی سی یا پلی ونیل کلراید ساخته می شوند . در ساخت و تولید این لوله ها نباید از مقدار زیاد از مواد دوران کننده استفاده شود زیرا باعث نرم شدن لوله می گردد در غیراین صورت لوله تولید شده منعطف بوده و کاربردهای متفاوت با حالت سخت خود خواهند داشت.

انواع لوله پلیکا

لوله پلیکا معمولی

لوله پلیکا نیمه قوی

لوله پلیکا قوی

به کارگیری افزودنی های پی وی سی در پروسه تولید لوله و اتصالات رفتار و خواص ویژه ای ایجاد نموده و سبب ارتقاء خواص مکانیکی و طول عمر بیشتر محصول می گردد . این افزودنی ها با در نظر گرفتن نیازهای تک تک مشتریان ، تامین و تولید شده و همواره تاکید و تمرکز خاص بر مشتری محوری و تولید محصولی با کیفیت و یکنواخت وجود دارد . همانطور که مشاهده می کنید لوله های پلیکا را بر اساس اصطلاح تقسیم بندی می کنند که از لوله های فشار ضعیف برای کابل های برق و ناودانی استفاده می شود و از لوله های فشار متوسط و قوی با توجه به فشار سیال برای انتقال آب و فاضلاب استفاده می شود .
در برخی از برندهای تولید به تفکیک با ضخامت و وزن لوله مشخص می گردد و می توانید با جدول های منتظر شده از سوی شرکت و با توجه به فشار سیال ، ضخامت را مشخص کنید . لوله های پلیکا در فشارهای 4 الی 16 بار تولید می گردند.

انواع لوله پلیکا بر اساس نوع پلیمر

لوله پلیکا بر مبنای پلیمر مورد استفاده و مواد افزودنی جهت تقویت و نحوه ی ساخت به دسته های زیر تقسیم می گردند:

لوله UPVC : این نوع از لوله های پلیکا متشکل از پلیمر پلی وینیل کلراید سخت می باشد و در ساختار آنها مواد نرم کننده استفاده نمی شود و در کاربری هایی از قبیل نقل و انتقال آب و سیالات استفاده می گردد و دارای مقاومت بسیاری بالایی می باشند.

تفاوت اصلی بین لوله پی وی سی و لوله UPVC این است که UPVC حاوی فتالات یا BPA است و این باعث می شود که از آن بتوان برای انتقال آب استفاده نمود و همچنین مقاومت آن در برابر آتش بیشتر بوده ، لذا ایمن تر است . از لوله پی وی سی اغلب برای انتقال آبی که مورد شرب مردم قرار نمی گیرد استفاده می گردد همچنین ازآن برای عایق کابل برق ( محافظت از کابل برق) ویا انتقال کابل برق استفاده می شود .

لوله MPVC : این نوع از لوله پلیکا ها ساخته شده از پلیمر پلی وینیل کلراید بهینه شده آغشته به مواد افزودنی می باشد که دارای مقاومت مکانیکی بالا در برابر سختی و مقاومت می باشد. از جمله موارد استفاده آن می توان به پوشش سیم های فشار قوی و تصفیه آب اشاره نمود. قطر این لوله از مدل یو پی وی سی کمتر می باشد و به لوله سخت و مقاوم معروف می باشند.

لوله OPVC : ساخته شده از پلیمر پلی وینیل کلراید آرایش یافته در جهت های محیطی و محوری تحت کنترل می باشد و دارای دیواره بسیار ضخیم است . فرآیند تولید این لوله نیز بدین شکل است که در دمای مورد نظر شکل داده می شوند و سپس به سرعت تا دمای محیط خنک می گردد که همین موجب مقاومت بالای آنها در براب خراش و ترک می گردد.

لوله CPVC : این نوع لوله از پلیمر پلی وینیل کلراید کلرینه شده ساخته می شود و به منظور انتقال سیالات بسیار داغ مورد استفاده قرار می گیرد. قدرت تحمل دمایی بسیار بالایی دارد و در برابر جلبک و باکتری مقاوم می باشند.

لوله PPVC : این نوع لوله دارای پلیمر پی وی سی (پلی وینیل کلراید)نرم شده می باشد. وبسیار نرم و انعطاف پذیر می باشد.

استانداردهای ساخت لوله پلیکا

لوله های پلی وینیل کلراید یا هما لوله پلیکا (U-PVC) از دو استاندارد جهانی و ملی تبعیت می کنند که در ذیل به نوع استاندارد و محل کاربری آن لوله ها اشاره می شود :

  • لوله پليکا فاضلابي – مورد استفاده در داخل ساختمان (زير و روي کار) – مطابق با استاندارد EN1329 و يا استاندارد ملي ISIRI9119 ايران
  • لوله و اتصالات پليکا فاضلابي پوش فيت – مورد استفاده در محدوده يا خارج ساختمان و جمع آوري آبهاي سطحي (زير خاک) – مطابق با استاندارد EN1401 و يا استاندارد ملي ISIRI9118 ايران
  • لوله و اتصلات پليکا انتقال آب تحت فشار- مطابق با استاندارد EN1452 و يا استاندارد ملي ISIRI9117 ايران
  • لوله ها پليکا انتقال آب باران جهت نصب روي کار - مطابق با استاندارد EN12200 و يا استاندارد ملي ISIRI ايران
  • لوله هاي پليکا انتقال کابلهاي مخابراتي و برق جهت نصب زير خاک – مطابق با استاندارد DIN16873 يا استاندارد ISIRI ايران

روش های تولید پلیکا

پلیکاها دارای سه نوع متدوال روش تولید می باشند که به شرح زیر می باشد :
1- روش تولید اکستروژن
2- روش تولید پوشش دهی دورانی
3- روش تولید تزریق یا فشاری
البته که می بایست ذکر کنیم روش تولید اکستروژن برای تولید لوله های پلیکا به کار می رود .

شناسایی نوع لوله پلیکا

از آنجا که چاپ روی لوله های پلیکا ساده است ، شناسایی آنها همیشه آسان است. استانداردهای ASTM دستورالعمل قرار دادن لوله پلیکا را به شرح زیر دارند:

  • نام یا مارک تجاری سازنده
  • استانداردی که مطابقت دارد
  • اندازه لوله
  • تعیین مواد (مثلاً PVC 12454 ، PVC 1120 یا PVC Type 1 ، درجه 1)
  • DWV ، اگر برای زهکشی باشد
  • درجه فشار در صورت برای فشار بودن
  • شماره SDR یا شماره برنامه
  • اگر لوله برای آب آشامیدنی باشد ، یک مهر و موم آزمایشگاهی یا علامت گذاری مبنی بر مناسب بودن آب قابل شرب است.

جدول وزن و ضخامت لوله های پلیکا PVC

کاربرد لوله و اتصالات پلیکا

انتقال فاضلاب های ساختمانی : انتقال فاضلاب های ساختمانی از پرکاربردترین مصارف استفاده از لوله های پلیکا می باشد زیرا از نظر اقتصادی برای این امور بسیار مناسب و به صرفه اقتصادی می باشد. منظور از فاضلاب های ساختمانی ، آب های مصرفی در قسمت حمام ، سرویس بهداشتی ، آشپزخانه و .. می باشد .

جدول وزن و ضخامت لوله های پلیکا PVC

مزایای استفاده از پلیکای فاضلابی : 

  • عمر مفید زیاد در نتیجه بهره وری اقتصادی بالا
  • استحکام در برابر خوردگی و عدم سائیدگی در نتیجه پایین رفتن هزینه های تعمیر
  • مقاوم در برابر آتش سوزی در نتیجه شعله ورنشدن شعله
  • وزن سبک در نتیجه کم شدن هزینه های بارگیری و تخلیه
  • نصب آسان در نتیجه کاهش و صرفه جویی در وقت
  • انتقال حرارت بسیار کم در مقابل لوله های فلزی
  • مقاوم در برابر اسیدها و بازها
  • مناسب برای مناطق زلزله خیز

کابل های برق و مخابرات : برای عبور دادن سیم برق و کابل های مخابراتی داخل ساختمان ها می بایست از لوله های پلیکا استفاده نمود. به علت عبور سیم های برقی و مخابراتی از محل هایی مانند زیر زمین و جداره دیواره همواره به در معرض خطر قرار دارند که آسیب ببینند لذا از اینرو می بایست از داخل لوله هایی عبور کنند که هزینه زیادی نداشته باشند. لوله های مورد استفاده برای کابل کشی با لوله های پلیکا برای انتقال سیالات و فاضلاب از نظر ضخامت متفاوت می باشند زیرا لوله های پلیکایی که مخصوص برای عبور کابل می باشند هیچگونه فشاری را تحمل نمی کنند و نیاز به ضخامت بالا ندارند.

جدول وزن و ضخامت لوله های پلیکا PVC

لوله برق پلیکا با نام لوله برق کاندوئیت هم شناخته می شوند. لوله برق پلیکا بعنوان محافظ یا پوشش محافظت کننده برای هدایت کننده های جریان الکتریکی یا برق و سیم های برق به مصرف می رسند. در حال حاضر لوله برق پلیکا یک جایگزین فوق العاده و مطمئن برای کاندوئیت های فلزی و گالوانیزه و .. بشمار می رود. دلیل این امر مقاومت بالای لوله برق پلیکا در مقابل خوردگی بوسیله مواد شیمیایی، عمر مفید بالای لوله های برق پلیکا و وزن کم آن و قابلیت نصب و کاربری آسان لوله های برق پلیکا می باشد. علاوه بر این لوله های برق پلیکا دارای امنیت بیشتری نسبت لوله فلزی در این امر بخصوص ( انتقال جریان الکتریکی ) هستند. همچنین لوله برق پلیکا دارای مقاومت بالا در مقابل فشار و شکستن است که این موضوع باعث جلوگیری از آسیب های احتمالی مثل جویده شدن توسط حیوانات جونده و فشار ناشی از قرار گرفتن درون بتن و زیر زمین می شود. اما یکی از مهمترین مزیت های لوله برق پلیکا نارسانا بودن آن است که هنگام آسیب دیدن و شوک های الکتریکی سیم های درون لوله، آسیبی به لوله پلیکا و در پی آن محل مورد نظر وارد نمی شود.

ونت و ناودانی : برای خارج کردن هوای اضافی داخل ساختمان که به اصطلاح به لوله های ونت معروف می باشند از لوله های پلیکا با ضخامت پایین استفاده می شوند زیرا از این لوله ها برای خارج کردن هوا به فضای آزاد استفاده می شود ، فشار زیادی را تحمل نمیکند .

لوله پلیکا را می توان بصورت دفنی و روی زمین یا غیردفنی در ساختمان ها بکار برد. همچنین اگر لوله حاوی تثبیت کننده ها و مهارکننده های ماوراء بنفش باشد تا در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کند و با رنگ لاتکس مبتنی بر آب رنگ شود ، می توان از آن در خارج از منزل نیز استفاده کرد.

 مواد مورد استفاده در ساخت لوله پلیکا در برابر بسیاری از مواد شیمیایی معمولی مانند اسیدها، نمک ها و اکسیدان ها مقاوم هستند.

از آنجا که اجزای سیستم لوله کشی پلیکا در رنگهای متنوعی قابل تولید هستند ، شناسایی کاربرد بسیار آسان بر اساس رنگ آن در جهان طراحی شده است. یک طرح رنگی رایج (اگرچه جهانی نیست) :

  • سفید برای DWV و برخی از کاربردهای کم فشار
  • سفید، آبی و خاکستری تیره برای لوله کشی آب سرد
  • سبز برای خدمات فاضلاب
  • خاکستری تیره برای کاربردهای تحت فشار صنعتی
  • این رنگ بندی یک استثنا دارد که بیشتر لوله پلیکا سفید برای برنامه DWV و فشار دارای درجه دو است

لوله پلیکا به عنوان یک ماده قابل قبول برای DWV ، فاضلاب و خدمات آب قابل شرب و توزیع در کلیه کدهای لوله کشی است. این کدها معمولاً محصولات قابل قبولی را برای مصارف خاص بر اساس تعیین استاندارد ASTM شناسایی می کنند.

مزایای لوله پلیکا

مقاومت در برابر خوردگی : لوله پلیکا غیررسانا است و نسبت به فعل و انفعالات الکتروشیمیایی ناشی از اسیدها و نمک هایی که باعث خوردگی فلزات می شوند مقاوم است . این مشخصه در داخل و خارج لوله پلیکا وجود دارد . در نتیجه لوله در جاهایی که خاک مهاجم است کاربرد دارد.

مقاومت شیمیایی : لوله پلیکا در برابر طیف وسیعی از مواد شیمیایی حداکثر تا دمای 140 درجه فارنهایت مقاومت خود را به نمایش می گذارد و همچنین در برابر مواد شیمیایی ای که معمولاً در منازل پیدا یا استفاده می شوند مقاوم است.

مقاومت نسبت به وزن ، سبک بودن : لوله پلیکا پیشرفت شگرفی در کاهش وزن لوله داشته و این از نظر ایمنی بسیار مهم است .

انعطاف پذیری : مقاومت لوله پلیکا نسبت به شکستگی یک ویژگی بسیار مهم است . در حالیکه لوله پلیکا از ترکیب مواد پی وی سی خشک (U-PVC) ساخته شده تحمل فشار بدون اینکه دچار شکستگی شود را دارد .

مقاومت در برابر ضربه : در شرایط عادی لوله پلیکا به نسبت لوله های ساخته شده از خاک رس بتن و بسیاری دیگر از مواد مرسوم مقاومت بالایی در برابر ضربه دارد .

ضریب اصطحکاک : لوله پلیکا با دیواره های صاف تری که دارد باعث کاهش اصطحکاک سیال و مقاومت در برابر جریان می شود .

کیفیت آب :  لوله پلیکا هیچ تاثیر منفی ای روی کیفیت آب نمی گذارد

عایق حرارتی : لوله پلیکا رسانایی حرارتی کمتری نسبت به لوله های قدیمی تر دارد . این باعث می شود که لوله پلیکا برای بسیاری از پروژه های عایق حرارتی مناسب و مطلوب باشد .

لوله کشی پلی وینیل کلرید (PVC) پرکاربردترین ماده لوله کشی پلاستیکی است.

سایر مزایای استفاده از لوله پلیکا عبارتند از:

از نظر محیط زیست سالم است
عمر طولانی دارد
نصب و راه اندازی آسان
مقاوم در برابر خوردگی
مقرون به صرفه

موارد احتیاط در استفاده از لوله پلیکا

دمای مجاز : یکی از مواردی که باید از آن آگاه باشید، این است که این ترموپلاست‌ها دارای نقطه ذوب نسبتاً پایینی هستند و معمولاً استفاده از آن‌ها محدود به مایعات در دمای اتاق می‌شود. هرچند در بسیاری موارد لوله پلیکا را برای انتقال حرارت بالا استفاده می‌کنند اما باید توجه داشت که این درجه حرارت‌ها بسیار پایین‌تر ازآنچه در لوله‌های فلزی دیده می‌شوند، است. بنابراین در پروژه‌هایی که در آن قرار است سیالات با دمای نسبتاً بالا منتقل شود، موارد احتیاط مورد توجه قرار گیرد. 

فشار مجاز : با توجه به ساختار نسبتاً ضعیف بین مولکولی لوله‌های پلیکا، در مواردی که فشار بسیار زیادی اعمال می‌شود نباید از این نوع لوله استفاده کرد.

خطر آتش‌سوزی : به علت انباشت بار استاتیک ناشی از استفاده از این لوله‌ها، استفاده از پلیکا در پروژه‌هایی که قابلیت اشتعال دارند، توصیه نمی‌شود. 

طول عمر لوله و اتصالات پلیکا

طول عمر مورد انتظار لوله های پی وی سی ۵۰ تا ۷۰ سال بیان میشود. اگر چه برخی از داده های ارائه شده توسط تولید کنندگان لوله های پلاستیکی عمر بیش از ۱۰۰ سال را برای این مواد نشان می دهد. از آنجایی که تنها از سال ۱۹۷۰ در ایالات متحده از این مواد استفاده شده، هنوز برای تعیین دقیق تر طول عمر آنها باید بیشتر صبر کرد.

باید توجه داشت که نور خورشید لوله PVC را تضعیف می کند و عمر آن را کوتاه می کند. تابش خورشید جنس لوله را شکننده و ترد می کند و در نتیجه به آسیب پذیری آن در برابر ضربه می گردد. برخی از پی وی سی ها با مواد افزودنی چون تیتانیوم باعث کاهش، و نه از بین بردن، میزان آسیب اشعه های UV نور خورشید می شوند.

از آنجایی که اکثراً PVC ها برای مصارف آبرسانی یا زهکشی در زمین دفن می شوند، نور خورشید در این گونه کاربردها مشکلی را به وجود نمی آورد. اما تولیدکنندگان توصیه می کنند که لوله های PVC مورد استفاده در فضای باز و در معرض نور خورشید، با رنگ های روشن و سازگار با پلاستیک پوشش داده شود تا از عمر مفید آن کاسته نشود.

حمل و نگهداری لوله های پلیکا

در هنگام جابه جایی لوله پلیکا و اتصالات آن باید کاملا دقت شود که ضربه ای به آنها وارد نشده و یا خراش و ساییدگی بر روی آنها به وجود نیاید. همچنین در حمل آنها باید دقت کرد که فشار اضافه ای بر روی لوله ها وارد نشود که سبب شکستگی آن شود.

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه شود این است که در صورت استفاده طناب، سیم بکسل یا زنجیر برای بستن و مهار کردن لوله پلیکا و اتصالات روی کامیون یا تریلی و یا هر وسیله ی دیگری که از آن برای حمل استفاده میشود، باید از نمد کمربند و قطعات لاستیکی و… استفاده کرد تا صدمه ای به قسمت خارجی لوله وارد نشود. بهترین کار و روش این است که برای بستن لوله پولیکا و مهار آن از تسمه های چرمی و برزنتی استفاده شود.

جهت خرید لوله و اتصالات تک لایه (سفید) به شماره 02188758699تماس حاصل فرمایید. همچنین برای مشاهده لیست قیمت و کاتالوگ لوله و اتصالات آدا پلاست به لینک زیر مراجعه فرمایید :

پلیکا آداپلاست


 

ارسال نظر
نظرات تایید شده: 0 نظرات تایید نشده: 0
* نام شما:

ایمیل شما: (محرمانه)

تلفن شما: (محرمانه)

* پیام شما:
رتبه: بد            خوب

کد نمایش داده شده را تایپ نمایید:

تازه سازی
طراحی سایت با مهریاسان
window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){ dataLayer.push(arguments); } gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-99835259-2');